fbpx

Biznes z tarczą, na tarczy, a może bez tarczy? 6 sposobów na koronakryzys w biznesie.

Koronakryzys w Twojej firmie? 6 sposobów...

Nie da się przejść obok tematu obojętnie "koronakryzys" mniej lub bardziej dotyczy praktycznie każdej branży. Rząd proponuje nam "tarcze antykryzysowe" w wersjach 1.0, 2.0, 3.0 itd.. Wielu jednak ludzi boi się z nich korzystać znając polskie realia, inni uważają, że nie mają innego wyjścia i od razu korzystają, a część biznesów nie daje za wygraną i próbuje przetrwać. Mamy na to 6 sposobów...

"Wróć z tarczą albo na tarczy."

 To starożytne pożegnanie wojowników Spartańskich idących w bój, w wikipedii przeczytamy: "kiedy wojownik uciekał z pola bitwy, odrzucał tarczę, by móc szybciej biec, tak więc z tarczą wracali jedynie zwycięzcy, z kolei na tarczy przynoszono do miasta poległych". Nam rząd również oferuje Tarczę i powszechnie wiadomo, że ta rządowa "tarcza" daje nie wiele bo jest tak jakby tekturowa i trudno będzie wrócić z tą tarczą jako zwycięzca, wielu spodziewa się raczej, że na tej tarczy zostaną "poniesieni" jako polegli na polu bitwy, ale zawsze jest jeszcze trzecie rozwiązanie - rzucić tarczę, bo bez niej będzie lżej. Co o tym myślicie? Wiadomo, sytuacje są różne i czasami może nie być innego wyjścia. Nie będę tutaj przytaczać rozwiązań przedstawianych w "tarczach" bo większość z was już te rozwiązania zna. 

Tak naprawdę nie ma jedynego słusznego rozwiązania i to Ty musisz podejmować decyzję w Twoim biznesie, nikt tego za Ciebie nie zrobi, czy jednak udało Ci się rozważyć absolutnie wszystkie możliwości? Może jest coś co przeoczyłeś, albo nie przyszło Ci to zupełnie do głowy? Przedstawimy kilka możliwych rozwiązań, które warto rozważyć przed skorzystaniem z "tarczy".

Kluczową kwestią jest to, że nie wiemy jak długo potrwa koronakryzys i może warto przestać myśleć o "przeczekaniu kryzysu", bo może zwyczajnie okazać się, że już nigdy nie będzie możliwy powrót do takiej samej normalności jak przed koronakryzysem, może warto więc pomyśleć nad innymi rozwiązaniami. Jak pokazuje historia z kryzysami jest tak, że pewien procent firm po prostu zniknie z rynku, wśród tych które zostaną jedne długo będą "dochodzić do siebie", inne krócej, ale będą też takie, które z tego kryzysu wyjdą wzmocnione i okaże się, że kryzys tak naprawdę tym firmom pomógł, w jednych branżach będzie to naturalna kolej rzeczy, ale będą też tacy, którzy kompletnie przemodelują swój biznes i po prostu trafią w 10. Wyłącznie od Ciebie zależy wśród których z nich się znajdziesz! TY DECYDUJESZ! A poniżej kilka podpowiedzi od nas..

1. Przenieś Biznes do sieci w całości lub przynajmniej częściowo

Przenieść Biznes do sieci? No tak łatwo powiedzieć, trudniej zrobić, w niektórych biznesach można zrobić to całkiem szybko i niemal bezpośrednio, dobrym przykładem jest sprzedaż produktów - tu rozwiązanie jest banalnie proste SKLEP ONLINE, tak po prostu. Tu na dobrej pozycji są Ci, którzy już od dawna korzystają z tych rozwiązań, ale jeśli Ty jeszcze z tego nie korzystasz do tej pory - to lepszego momentu na inwestycję w SKLEP ONLINE nie będzie, tak jak nie będzie lepszego momentu na inwestycję w stronę www.

Wbrew pozorom branża restauracyjna jest tutaj na całkiem niezłej pozycji - wystarczy zacząć oferować możliwość zamówienia online lub przez telefon (najlepiej jedno i drugie) i dowozić jedzenie do klientów, zamówień może i będzie nieco mniej, ale może to rozwiązanie pozwoli przetrwać, a może wymyślisz coś nietypowego, co spowoduje że klienci jednak będą zamawiać od Ciebie tyle samo albo nawet więcej.. (jeśli nie sprawdzisz - nie dowiesz się).

Na całkiem niezłej pozycji jest też branża edukacyjna oferująca kursy czy języki obce, tu również niemal bezpośrednio można przenieść biznes do sieci, będzie to wymagało nieco więcej pracy czy przygotowań lub przeredagowania pewnych elementów - ale da się i to całkiem łatwo.

Branża Eventowa? Dużo zależy od tego jakie Eventy organizujesz czy też prowadzisz, ale może jest możliwość zorganizowania eventu za pośrednictwem sieci? Artyści już pokazali - można zagrać koncert z domu. Konferencje biznesowe, targi - to wszystko da się przenieść do sieci. Jesteś animatorem czasu wolnego? Pomyśl jak mógł byś zaoferować swoim klientom usługi zdalne, zamiast odwoływać eventy, które masz uświetnić wyjdź poza schemat i zapytaj swojego klienta o możliwość przeprowadzenia tego eventu w inny sposób, np online, jeśli ta opcja nie będzie mu odpowiadać zaproponuj przeniesienie terminu imprezy na odleglejszy.  

Działasz w szeroko pojętej branży usługowej? Tu pojawiają się kontrowersje... Niektóre usługi całkiem łatwo da się przenieść do sieci inne trudniej, a niektóre uważane są za niemożliwe do przeniesienia do sieci - ale może warto spojrzeć na swój biznes z innej strony i podejść do niego kompletnie nieszablonowo? Albo po prostu pomyśleć nad rozwinięciem innej pokrewnej gałęzi do swojego biznesu. Może warto spytać kogoś innego o to by spojrzał na Twój biznes i ocenił czy jest możliwość w jakiś sposób przenieść go do sieci, może choć w jakiejś części? Jeśli Twojego biznesu na prawdę z różnych powodów nie da się przenieść do sieci - koniecznie przeczytaj pozostałe punkty.

Chcesz przenieść biznes, ale nie wiesz jak to zrobić lub brak Ci pomysłów? Z przyjemnością doradzimy i pomożemy w zrealizowaniu tego planu.

Sprawdź OfertęNapisz na Messenger

2. Przenieś umówionych klientów na inny termin.

Zamiast zwracać swoim klientom zaliczki i odwoływać terminy, spróbuj przenieść termin na odleglejszy, zakolejkuj ich i umów się, że usługę wykonasz po kryzysie, kiedy już będzie można. Jeśli klient nie zgodzi się na przeniesienie terminu i mimo wszystko będzie chciał aby zaliczkę mu zwrócić, spytaj o powody takiej decyzji - jeśli powód jest finansowy, zawsze możesz zaproponować obniżkę ceny (pamiętaj, że wszyscy odczuwamy skutki kryzysu, zarówno firmy jak i osoby prywatne, lepiej więc sprzedać taniej, ale sprzedać niż zwrócić zaliczkę). Będą klienci, którzy nie będą chcieli się zgodzić na przesunięcie terminu z różnych powodów, ale będą i tacy, którzy się zgodzą, trzeba próbować. Zastanów się też czy nie możesz wykonania swojej usługi zaproponować w inny sposób nawet bardzo nieszablonowy, i zaproponuj klientowi ten sposób, może się okazać, że pomysł się spodoba.

3. Sprzedawaj Vouchery i karnety!

Kto powiedział, że w kryzysie nie można zdobywać nowych klientów? Jeśli jeszcze nie wiesz - Voucher to taki prezent, który można kupić dla kogoś lub dla siebie, sprzedajesz inaczej mówiąc "bilet na później" taką obietnicę wykonania usługi, która już została opłacona przez klienta w całości lub w określonej części wcześniej i będzie mógł ją wykorzystać kiedy już będzie można. Propozycję zakupu takiego kuponu prezentowego możesz też zaoferować swoim dotychczasowym klientom i nie bój się zwyczajnie poprosić ich o wsparcie, zakomunikuj im, że dzięki temu, że kupią u Ciebie taki voucher pomogą Twojej firmie przetrwać i będą mieli gwarancję, że gdy sytuacja się unormuje nadal będą mogli korzystać z Twoich usług bo Twoja firma nadal będzie istnieć - wielu klientów, a zwłaszcza tych zadowolonych skorzysta z tej możliwości. Część firm już wykorzystuje możliwość sprzedaży Voucherów na swoje usługi - Ty też spróbuj. Jeśli prowadzisz np siłownię czy basen, usługi spa lub inne, możesz też rozważyć zaproponowanie kupna karnetu, np na miesiąc, albo na kilka wizyt itp, do wykorzystania na wszelki wypadek bezterminowo - bo nie wiemy kiedy będzie to już możliwe. To pozwoli Ci przetrwać, ale też da Ci gwarancję, że po kryzysie zwyczajnie nadal będziesz mieć co robić i będziesz już mieć zakolejkowanych klientów. Do sprzedaży voucherów i karnetów przyda się strona www oraz profile w social mediach. Warto też taki voucher ładnie zaprojektować - z przyjemnością Ci w tym pomożemy, możemy też za Ciebie załatwić wydruk lub doradzić inne formy, jeśli nie masz strony www ani profili w social mediach w tym też możemy Ci pomóc.

Sprawdź OfertęNapisz na Messenger

4. Dosprzedaj usługi lub produkty obecnym klientom.

Przemyśl, czy możesz dosprzedać jakieś usługi lub produktu swoim dotychczasowym klientom, jeśli nie masz takiego produktu lub usługi - może warto teraz właśnie coś takiego stworzyć? Rusz głową! Nawet jeśli nie wpadniesz na żaden pomysł postaraj się np zadzwonić do dotychczasowych klientów - zwłaszcza jeśli to klient biznesowy i zapytać jak u niego wygląda sytuacja, jak sobie radzi, może czegoś potrzebuje, może będziesz mu w stanie coś doradzić - nawet jeśli nie zarobisz na tym w tym momencie, zyskasz poważnego plusa u swojego klienta i podniesiesz swoją renomę na wyższy poziom - to zaprocentuje, jeśli nie od razu to na pewno w przyszłości.

5. Sprzedaj swoją wiedzę ekspercką!

Jesteś ekspertem w swojej dziedzinie co oznacza, że posiadasz wiedzę! Wiedza zawsze będzie w cenie, zwłaszcza ta oparta na praktyce, a nie teorii - Ty jesteś praktykiem! Wykorzystaj to. To najlepszy moment na stworzenie kursu online, e-booka, zaprowadzenie bloga czy też vlogaStwórz darmowy webinar, na którym sprzedaż swój kurs i stronę lądowania dzięki której nie tylko sprzedaż kurs ale też stworzysz sobie przydatną listę mailingową, zbudujesz też swoją pozycję jako eksperta, co na pewno pomoże Twojej firmie. Lepszego momentu nie będzie! A tym bardziej jeśli akurat masz przestój - to masz czas na tworzenie. Raz stworzony kurs, będzie dawał Ci dochody również po kryzysie, wielu ludzi żyje wyłącznie lub prawie wyłącznie ze sprzedaży swojej wiedzy eksperckiej, więc czemu nie spróbować? Chętnie pomożemy w stworzeniu strony lądowania, dla Ciebie, możemy też pomóc w opracowaniu okładki dla e-booka, możemy stworzyć dla Ciebie video intro do Twoich filmów, możemy też, jeśli tego nie potrafisz zrobić samodzielnie zmontować nagrane przez Ciebie materiały, pamiętaj jednak, zwłaszcza jeśli masz niewielkie środki finansowe do wykorzystania, że wcale nie muszą być te materiały video montowane profesjonalnie - bo nie to jest w nich najważniejsze, ale wiedza którą w nich przekażesz. Nie musisz też wcale robić kursu w formie video, czasem e-book będzie w zupełności wystarczający. 

Sprawdź OfertęNapisz na Messenger

6. OGRANICZ KOSZTA - RENEGOCJUJ UMOWY!

Ten ostatni punkt właściwie jest chyba jednym z ważniejszych! Kiedy jest kryzys trzeba myśleć przede wszystkim o ograniczaniu kosztów, wszelkie umowy związane z kosztami stałymi po prostu renegocjuj, nie bój się zadzwonić do tego z kim masz umowę na usługi choćby telekomunikacyjne czy też najem lokalu czy inne i po prostu wynegocjuj lepszą cenę - wiadomo, że każdy boi się stracić, więc ci z którymi negocjujesz nie będą chcieli chętnie obniżyć cen, ale wiedz, że jeśli ich Tobie nie obniżą, to Twoja firma upadnie, a jeśli upadnie - stracą klienta, a to się nie opłaca nikomu! Teraz nie jest czas na to, aby zdzierać z ludzi jak najwięcej, ale aby pomagać sobie nawzajem, jeśli my jako przedsiębiorcy nie pomożemy sobie nawzajem to nikt nam nie pomoże. Więc nie bój się dzwonić i rozmawiać, daj też możliwości negocjacji cen swoim klientom. Jeśli z jakichś kosztów jesteś w stanie zrezygnować - zrób to! Być może jesteś w stanie umówić się z inną firmą na tzw "wakacje" jak w przypadku wakacji kredytowych, że przez ten czas po prostu zawiesisz daną usługę, lub będziesz płacić jakąś minimalną kwotę w ramach "utrzymania usługi" tak można zrobić np w przypadku rachunków za prąd. A może wynajmowane biuro np w ogóle nie jest Ci potrzebne? Jeśli wynajmujesz lokal od osoby prywatnej - również negocjuj i pamiętaj że najważniejszym Twoim argumentem jest to, że jeśli Ty splajtujesz, ten ktoś również starci najemcę czy klienta -  nie wahaj się mu o tym powiedzieć wprost. Nawet jeśli Twoja sytuacja wydaje się dosyć dobra - mimo wszystko postaraj się ograniczyć koszta, które nie są konieczne do ponoszenia aby przetrwać. 

Czy warto teraz w cokolwiek inwestować?

To, w co na pewno warto teraz zainwestować to nowe technologie, bycie online i nowe kompetencje z tym związane. Dziś biznesy, które istnieją online, lub które uda się przenieść do sieci są na o wiele lepszej pozycji niż te, które nie mają nawet swojej strony www. Wiele osób do tej pory uważało, że nie potrzebują być online, że nie potrzebują mieć strony www - teraz bycie online, posiadanie strony www jest jak koło ratunkowe. Nie trać czasu, działaj, bądź mądry po szkodzie i zabezpiecz swoją firmę w stronę www. Lepszego momentu nie będzie. 

Sprawdź OfertęNapisz na Messenger

PIXEL_TEXT_LEGAL PIXEL_LINK_LEGAL_TEXT