fbpx

Ile kosztuje strona www? 5 czynników od których zależy cena strony www.

Ostatnio najczęściej zadawane pytanie, z którym się spotykamy nie tylko skierowane bezpośrednio do nas przez naszych klientów, ale również na forach i w grupach w sieciach społecznościowych to pytanie: "Ile kosztuje strona www?" w różnych modyfikacjach jedni pytają "za ile najtaniej można zrobić stronę", inni pytają "jakie są stawki za stronę www na wypasie", a jeszcze inni szukają optymalnej opcji gdzie cena będzie dobrze zbilansowana w stosunku do tego jaki będzie jej efekt.

Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, ponieważ całkowity koszt strony www zależy od wielu czynników, nie udzielimy Ci więc jednoznacznej odpowiedzi ile kosztuje "dobra strona www" zwłaszcza dlatego, że pojęcie "dobra strona www" również jest względne i zależy od punktu widzenia. W tym artykule zawarliśmy 5 najważniejszych czynników mających wpływ na cenę strony www.

 

1. Czynnik ludzki - czyli kto robi stronę? 

Dziś jest bardzo wiele możliwości, można skorzystać z usług jednej z firm oferujących budowę stron www, jednak wybór wcale nie jest prosty. Każda firma czy freelancer oferuje własne ceny i ma własne kryteria wyceny stron www. Stronę można zrobić taniej nawet poniżej 1000 zł brutto - u amatora lub osoby początkującej, można zrobić stronę też bardzo drogo przepłacając u pseudo-fachowców i fachowców naciągaczy (kilkadziesiąt tysięcy), w znaczącej większości przypadków, zwłaszcza tam gdzie cena nie będzie zbyt wygórowana lub zbyt niska będzie to w miarę optymalna wersja ceny w stosunku do uzyskanych efektów - zazwyczaj od tysiąca do kilku tysięcy w zależności od czynnika technologicznego, o czym dalej. Każdy wykonawca wycenia też swój czas pracy i swoją wiedzę indywidualnie, zazwyczaj w roboczogodzinach, ocenia ile czasu potrzebuje poświęcić na wykonanie danego projektu i na tej podstawie szacuje koszt wykonania strony. Jeśli oferent oferuje nam podejrzanie niską cenę, warto zapytać, czy koszty wszelkich licencji do wtyczek i funkcjonalności bierze na siebie czy każe Tobie jako klientowi osobno te koszty ponosić i wykupywać wszystko, wtedy należy jeszcze dopytać o te koszta i doliczyć je aby wiedzieć ile naprawdę zapłacimy łącznie za stronę. (O tym jak wybrać wykonawcę strony www opowiemy w innym artykule) 

Można też próbować ograniczać koszta stworzenia strony robiąc ją samemu. Na rynku obecnie są dostępne darmowe cms-y korzystające z różnych technologii i dające różne możliwości, nawet hostingi dają teraz nie tylko możliwość zainstalowania cms jednym kliknięciem ale też i narzędzia do modyfikacji tych stron - najpopularniejszym cms-em obecnie jest chyba wordpress, zwłaszcza wśród osób robiących sobie stronę samodzielnie. Mamy też do wyboru mnóstwo szablonów i wtyczek od darmowych po płatne i tu właśnie pojawiają się często schody, nagle okazuje się, że kupiony szablon po zainstalowaniu to nie to co było pokazane w demo, ponieważ szablon do działania takiego jak w demo potrzebuje jeszcze odpowiednich wtyczek czy widgetów. Osoby nie zajmujące się profesjonalnie tworzeniem stron www nie mają wprawy w wyborze wtyczek czy szablonów, nie zawsze potrafią też przeanalizować dobrze dokumentację techniczną danego dodatku czy szablonu. Często kończy się na testowaniu różnych rozwiązań przez wiele tygodni przez co można wydać również całkiem nie małą kwotę, bywa, że taki samodzielny twórca zainstaluje coś, co spowoduje że strona mówiąc kolokwialnie po prostu się "sypnie" i okazuje się, że bez pomocy profesjonalisty i tak się nie obejdzie - więc koszta znów rosną, zdarza się, że w końcowym rozrachunku przewyższą one nawet koszta zrobienia strony przez profesjonalistę od zera. (O tym czy i kiedy warto stawiać stronę www samemu opowiemy w innym artykule)

2. Czynnik technologiczny - czyli jakie funkcje ma spełniać strona? 

Najważniejszym czynnikiem, który ma niewątpliwie największy wpływ na cenę strony - zwłaszcza wtedy, kiedy stronę wykonuje profesjonalista ma wpływ to, co chcemy na stronie umieścić i jakie funkcje ma spełniać strona, czy to ma być tylko statyczna strona wizytówka, sklep internetowy, landing page dla jednego produktu, czy strona ma być miejscem bezpośredniego kontaktu z klientami albo rezerwacji miejsca lub czasu, być może jest to wypożyczalnia jakiegoś sprzętu lub samochodów. Każda z tych i jeszcze wielu innych funkcjonalności ma swoją cenę, na dodatek ten sam element na stronie w zależności od zaawansowania technologicznego danego rozwiązania i stopnia automatyzacji również może mieć wyższą lub niższą cenę, dobrym przykładem będzie tu popularny newsletter lub system rezerwacji czasu. My opiszemy to na przykładzie newslettera.

Możemy mieć newsletter tanio - nawet już za +30 zł jeśli chcemy tylko i wyłącznie prowadzić zapis na listę mailingową, ale już wysyłkę maili prowadzić ręcznie lub z wykorzystaniem zewnętrznych platform, albo zlecać to zewnętrznej firmie. Możemy też mieć profesjonalne w pełni zautomatyzowane narzędzie dostępne z poziomu strony www, które pozwoli nam na prowadzenie samodzielnie profesjonalnych kampanii mailingowych z możliwością zarządzania listą subskrybentów i segmentowania listy, a także automatycznej wysyłki spersonalizowanych wiadomości e-mail. Narzędzie, które pozwoli nam na tworzenie szablonów maili, szybkich wysyłek np z informacją o pojawieniu się nowego posta na blogu za pomocą dosłownie kilku kliknięć i jednocześnie pozwoli nam na kontrolę statystyk otwieralności maili i ich skuteczności. Takie potężne narzędzie do obsługi newslettera z dużym poziomem automatyzacji można mieć za około +1500 zł.

Do każdego rozwiązania na stronie www jest cała gama opcji i możliwości oraz rozpiętości cenowej w zależności od tego jaki efekt chcemy uzyskać. Kwoty wszystkich funkcjonalności się kumulują i dopiero po podsumowaniu dają nam całość kosztów strony, warto dopytać, czy oferent wlicza w koszt dodania konkretnej funkcjonalności na stronie również koszt swojej pracy, czy doliczy nam jeszcze osobno tzw "robociznę". Warto korzystać z ofert, które pokazują dokładnie kwoty za poszczególne elementy strony ponieważ wtedy dokładnie wiesz za co płacisz i od czego tak naprawdę zależy najbardziej koszt Twojej strony www. Profesjonalista nigdy nie wyceni budowy strony www nie znając szczegółów dotyczących strony, ponieważ nikt nie chce do swojej pracy dopłacać :) 

3. TY - czyli jakie są Twoje oczekiwania wobec strony www?

Prościej mówiąc, na cenę ma wpływ to - co chcesz aby na stronie było, jak ma to zostać zaprezentowane i jaką funkcje ta strona ma dla Ciebie spełniać - patrz punkt 2. Również Twoje podejście do tematu, do tego jak bardzo zależy Ci na tym, aby szablon graficzny był zindywidualizowany czy jak bardzo funkcje strony mają być zautomatyzowane. Jeśli chodzi o kwestię szablonu graficznego mamy zazwyczaj do wyboru trzy możliwości: skorzystanie z opcji wykupionego szablonu 1:1 bez ingerencji wykonawcy w pliki css tego szablonu, drugą opcją jest skorzystanie z szablonu zbudowanego na innym szablonie ale z indywidualnym projektem graficznym własnymi plikami css i dostosowaniem wszystkich wtyczek widget'ów i podstron czcionek i innych rzeczy graficznie zgodnie z uzgodnionym projektem graficznym - jest to opcja w miarę szybka i zoptymalizowana, z której warto korzystać. Trzecia możliwość, najdroższa to całkowicie indywidualny absolutnie niepowtarzalny szablon stworzony tylko na Twój użytek, daje to nam gwarancję nietypowego lub niepowtarzalnego wyglądu strony, ale jest to opcja tak naprawdę raczej dla wielkich graczy i dla tych, dla których liczy się wyłącznie jakość, a koszta zupełnie nie grają roli.

4. TWÓJ BUDŻET - czyli ile jesteś w stanie przeznaczyć na swoją stronę? 

Tak naprawdę, bądźmy ze sobą szczerzy - za stronę zapłacisz tyle, ile chcesz za nią zapłacić i tyle ile jest w stanie uciągnąć Twój budżet. Jeśli nie masz dużego budżetu, będziesz wybierać najtańszą ofertę, która niekoniecznie będzie szła w parze z jakością, lub zdecydujesz się na tworzenie strony samodzielnie.
Jeśli zależy Ci na jakości, ale Twój budżet nie jest z gumy, będziesz szukać ofert zoptymalizowanych pod kątem zarówno kosztowym jak i jakościowym, dobrym rozwiązaniem będzie wtedy skorzystanie z oferty takiej firmy, która w swojej ofercie przedstawi dokładnie ile musisz zapłacić za daną funkcjonalność aby uzyskać żądany efekt, będziesz wtedy doskonale wiedzieć z czego ewentualnie można by na tej stronie zrezygnować, a z czego absolutnie zrezygnować się nie powinno, taka dobrze przygotowana oferta powinna też dawać ci możliwość wyboru pomiędzy opcją tańszą mniej zaawansowaną i droższą bardziej zaawansowaną - jeśli firma przedstawia ofertę w ten sposób masz możliwość samodzielnie zdecydować o kształcie swojej strony i zoptymalizować koszta względem efektu i skuteczności strony, profesjonalista też chętnie szczerze doradzi która opcja będzie dla Ciebie najlepsza czy też wystarczająca w danym przypadku i na pewno nie narazi Cię na niepotrzebne koszta. 
Jeśli zależy Ci wyłącznie na jakości, a cena nie gra dla Ciebie roli, nie będziesz patrzeć na wykonawcę pod kontem zaoferowanej ceny, ale pod kątem jakości jaką Ci oferuje i profesjonalizmu, będziesz szukać rozwiązań dających maksymalną automatyzację, rozwiązań indywidualnych i niepowtarzalnych

Nie zależnie od tego jaki masz budżet - masz niemal 100% pewność - że znajdziesz ofertę dla siebie.

5. STOPA ZWROTU z inwestycji w stronę www - czyli co strona może dać Ci w zamian? 

Tutaj należy powiedzieć jasno - od tego jakie funkcjonalności wybierzesz i jak zostanie wykonana strona www zależy jej skuteczność, a co za tym idzie również to, na ile ta inwestycja jest w ogóle warta świeczki. Jeśli kupisz stronę tanio - będzie ona spełniała zapewne jedynie funkcję wizytówki papierowej albo ulotki - tylko w internecie, czyli będzie mówiła ewentualnie jak się z Tobą skontaktować i czym się zajmujesz - tu akurat na pewno nieco szerzej niż papierowa wizytówka, pewnie też przedstawisz na tej stronie swoją ofertę - zapłacisz za stronę niewiele, ale jej skuteczność zapewne również będzie adekwatna do ceny jaką zapłacisz. Warto wiedzieć, że strona www może nie tylko spełniać rolę wizytówki, strona www w zależności od tego jaka jest specyfika Twojego biznesu może pełnić rolę Twojego pracownika, który np będzie umawiał spotkania (systemy rezerwacji czasu) lub rezerwował miejsca np w hotelu (systemy rezerwacji miejsca i czasu), może być Twoim idealnym sprzedawcą, który będzie sprzedawał Twoje produkty. Możliwości jest naprawdę wiele, wszystko zależy od tego czym zajmuje się Twoja firma i jak bardzo zautomatyzujesz w firmie pewne procesy za pomocą strony www

 

Mam nadzieję, że nieco przybliżyliśmy Ci kwestię tego "ile kosztuje strona www" :) Zachęcamy do sprawdzenia w praktyce ile taka strona może kosztować u nas.

 


PIXEL_TEXT_LEGAL PIXEL_LINK_LEGAL_TEXT