fbpx

Dlaczego w 2019 r. strona internetowa powinna być RWD?

W tym artykule postaram się wytłumaczyć dlaczego w 2019 roku Twoja strona internetowa absolutnie POWINNA być już RWD, oraz co to właściwie jest to magiczne RWD. Opowiem też o tym, jakie konsekwencje niesie już w tym roku i będzie niosło w najbliższych latach niedostosowanie Twojej strony czy to firmowej czy osobistej do RWD...

Definicja RWD

Do rzeczy więc. Zacznijmy od definicji magicznego skrótu RWD, ponieważ nie dla każdego, jest to tak oczywiste jak dla ludzi z branży IT lub ogólnie zorientowanych w tematyce. RWD - jest to skrót od angielskich słów "Responsive Web Design", nasz znajomy "wujek google" przetłumaczy te słowa jako "Elastyczny projekt strony internetowej", a samo "Responsive"oznacza elastyczny, żywo reagujący, wrażliwy na coś itp. Web developerzy (my również, na naszej stronie głównej) używają też spolszczonej wersji "Responsywne strony internetowe". W praktyce oznacza to ni mniej ni więcej, że strona internetowa, która jest "responsywna" płynnie, elastycznie dostosowuje się nie tylko do szerokości ekranu na którym jest wyświetlana, ale również do szerokości przeglądarki. Można to łatwo sprawdzić zmniejszając okno przeglądarki, jeśli Twoja strona www reaguje na jej zwężanie w sposób płynny, jest czytelna, nadal w pełni funkcjonalna i łatwa w użytkowaniu - to znaczy, że zostałą zaprojektowana i wykonana z uwzględnieniem standardu RWD. 

Dlaczego RWD, a nie wersja mobilna?

Na początku było słowo... Nie no poważnie, (choć rzeczywiście historia internetu zaczyna się od słowa - ale może o tym przy innej okazji) na początku pojawiania się urządzeń mobilnych takich jak telefony czy tablety z dostępem do internetu niektórzy bardziej świadomi właściciele stron i developerzy zaczęli używać tzw wersji mobilnych strony. Najczęściej wyglądało to tak, że instalowało się na stronie skrypt wykrywający urządzenie, z jakiego wchodzi użytkownik na stronę i jeśli użytkownik wchodził na stronę z urządzenia mobilnego wyświetlała mu się strona o zmienionym adresie np. m.domena.pl taka strona najczęściej była o wiele mniej atrakcyjna, grafiki na niej było nie wiele lub w ogóle, bardziej chodziło o to, aby dało się czytać treść strony i żeby nie była ona drobnym maczkiem pisana, jednak taka specjalna wersja mobilna nie zawierała wszystkich elementów strony, dlatego koniecznym się stało, aby dać użytkownikom też możliwość do przejścia do oryginalnej niemobilnej wersji strony. Takie rozwiązanie to już przeżytek, w dobie nowoczesnych dotykowych smartfonów z dużymi dotykowymi ekranami i naszej wszechobecnej kulturze obrazu i filmu - to rozwiązanie już dawno przestało się sprawdzać, choć niektórzy ciągle jeszcze go używają. My również wspólnie z "Goofym" - Piotr Smoluchowski, na NutaFM.pl w owych czasach zaimplementowaliśmy osobną wersję mobilną strony.  Strony responsywne mają przewagę nad wersjami mobilnymi właśnie dlatego, że strona wyświetlana na urządzeniach mobilnych jest nadal dokładnie tą samą stroną, pojawiają się co prawda różnice w grafice, ale nie są one tak bardzo widoczne, czasem ze względów na szybkość ładowania stron czy estetykę rezygnuje się z wyświetlania wielkich sliderów na mniejszych ekranach.

Jak rozpoznać czy strona ma dodatkową wersję mobilną czy jest responsywna?

To proste, wystarczy na komputerze stacjonarnym lub laptopie zmniejszyć okno przeglądarki, strona responsywna automatycznie się dopasuje do szerokości okna, natomiast na stronie, która posiada tylko dodatkową wersję mobilną nadal będzie trzeba przesuwać dolnym suwakiem na boki. Dzieje się tak dlatego, że najczęściej włączenie się dodatkowej wersji mobilnej następuje po wykryciu na jakim urządzeniu jest wyświetlana strona lub jaka jest szerokość ekranu, strony responsywne dostosowują się do szerokości okna przeglądarki. Możesz też sprawdzić na urządzeniu mobilnym po pierwsze czy adres wczytanej strony jest inny niż jej normalny adres, oraz na wygląd strony. Wersja mobilna posiada swój własny zupełnie odrębny od desktopowego szablon. My w W3wiedxma mając doświadczenie zarówno z wersjami mobilnymi jak i stronami RWD uznajemy ich wyższość nad dodatkowymi wersjami mobilnymi, przede wszystkim ze względu na funkcjonalność dla użytkownika strony, ale również i na indeksacje w google, ale o tym dalej.

Dlaczego w 2019 roku strona responsywna to absolutny must have?

No i wreszcie najważniejsze pytanie tego artykułu - dlaczego w obecnym roku tak ważne jest aby posiadać nową responsywną stronę www... Argumentów jest całkiem sporo, wszystkich chyba nie uda się tu wymienić ale skupię się na najważniejszych. 
W 2015 roku a dokładnie 21 kwietnia 2015 google zmieniło swój algorytm indeksowania stron w wyszukiwarce, od tamtej pory strony strony, które nie są responsywne wyświetlają się niżej w wynikach wyszukiwania niż strony responsywne. Nie pomoże tu pozycjonowanie, jeśli Twoja strona jeszcze nie jest responsywna.. Szkoda kasy na pozycjonowanie i SEO oraz wszelkie inne zabiegi marketingowe, jeśli Twoja strona nie spełnia standardów dzisiejszego internetu bo algorytm google od razu potraktuje taką stronę jako stronę "gorszej kategorii". To poważny argument zwłaszcza dla tych osób, którym zależy na dobrej pozycji w wynikach google. 
Kolejny ciężkiego kalibru argument to statystyka, statystyka i jeszcze raz statystyka! Jak wskazują badania gemius od roku 2013 systematycznie z roku na rok rośnie ilość odsłon w sieci z urządzeń mobilnych i jednocześnie spada ilość użytkowników korzystających z komputerów, a najlepiej pokazują to dwie poniższe grafiki, po prostu mówią same za siebie

 

Raczej mało prawdopodobnym jest aby ten trend się odwrócił, raczej będzie się pogłębiał. Rośnie również liczba użytkowników surfujących po sieci wyłącznie za pomocą urządzeń mobilnych i nie korzystających w ogóle z komputerów i to nawet wśród osób 60+. Przykładów daleko szukać nie muszę, choćby moi rodzice, jeszcze rok czy dwa temu nie korzystali za bardzo z internetu na telefonie, preferowali komputer - w tej chwili korzystają z internetu wyłącznie na telefonach. A ty? Za pomocą jakiego urządzenia najczęściej korzystasz z internetu? 

Jakie mogą być konsekwencje braku responsywności twojej strony www?

Wnioski tak naprawdę nasuwają się same. Jak myślisz co zrobi internauta po znalezieniu Twojej strony na urządzeniu mobilnym jeśli nie jest ona responsywna? Nie czarujmy się.. większość poszuka innej strony www, innej firmy, gdzie będzie mógł skorzystać wygodnie ze strony responsywnej - a więc stracisz klienta. Jak myślisz ilu potencjalnych klientów zdążyłeś już stracić? Dodatkowo ucierpi na tym wizerunek Twojej firmy. Strona internetowa to Twoja wizytówka, jeśli Twoja wizytówka nie robi dobrego wrażenia na internaucie jest on znacznie mniej skłonny zaufać Tobie czy też kupić produkt lub usługę. Będzie wolał zapłacić nawet więcej, ale firmie, która w jego oczach będzie bardziej wiarygodna i solidna, czyli tej posiadającej responsywną nowoczesną i przejrzystą stronę www.
Wujaszek google też nie będzie się litował.. po prostu zostaniesz daleko w tyle - i tyle.

Dla w3wiedxma.pl - Jolanta Bigos

 

TWOJEJ STRONIE BRAK RESPONSYWNOŚCI?? Wystarczy, że skontaktujesz się z nami - resztę zrobimy za Ciebie


PIXEL_TEXT_LEGAL PIXEL_LINK_LEGAL_TEXT